29 Disember 2017

Artikel Menarik (Disember 2017) - Bekas penyerang bola sepak jadi Presiden Liberia



MONROVIA. LIBERIA - Bekas penyerang AC Milan, George Weah dipilih sebagai Presiden Liberia yang baharu selepas menang 12 daripada 15 daerah di Afrika Barat.
Beliau merupakan bekas pemain AC Milan, Manchester City dan Chelsea.
Weah telah mengalahkan Joseph Boakai yang sebelum ini menjadi naib presiden selama 12 tahun yang hanya memenangi dua daerah yang mengundinya.
Memetik laporan The Mirror, Weah merupakan pemain Afrika pertama memenangi Ballon D'Or dan Pemain Terbaik Dunia FIFA.
Beliau juga sebenarnya tidak popular di kalangan ahli politik, namun popularitinya sebagai pemain bola sepk meletakkan ikon bola sepak ini mendapat sokongan daripada anak muda di Liberia, di mana 60 peratus penduduknya berusia di bawah 30 tahun.


Weah mengungguli pusingan pertama pengundian pada bulan Oktober lalu tetapi tidak memastikan 50 peratus diperlukan untuk menang dengan majoriti yang banyak.
Dia akan mengambil alih dari pemenang Hadiah Nobel Keamanan Nobel Ellen Johnson Sirleaf yang mengalahkan Weah dalam pemilihan semula pada 2005. Kekurangan pendidikan Weah dilihat sebagai alasan utama dia kalah pada ketika itu.
Bekas penyerang berusia 51 tahun itu pernah bersama Chelsea pada tahun 2000 dan menjadi pemain paling berbisa.
Weah menjaringkan lima gol dalam 14 perlawanan untuk kelab itu, memulakan perlawanan akhir Piala FA 2000 menentang Aston Villa ketika mereka mengalahkan Midlanders 1-0.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan