25 Mac 2014

Artikel Menarik (Mac 2014) - Pokok Gergasi : Sequoias



Picture of the President, largest of the giant sequoias, and tree researchers


Sequoiadendron Giganteum (Sequoia gergasi, Sierra Redwood, Sierran Redwood, atau Wellingtonia) adalah satu spesies pokok yang hidup tunggal dalam genus Sequoiadendron. Ia salah satu daripada tiga spesies pokok konifer dikenali sebagai Redwoods, dikelaskan dalam Cupressaceae keluarga di subfamili Sequoioideae, bersama-sama dengan Sequoia Sempervirens (Pantai Redwood) dan Metasequoia Glyptostroboides (Dawn Redwood). Penggunaan nama "Sequoia" merujuk kepada Sequoiadendron, yang berlaku secara semula jadi hanya di dusun di lereng barat Sierra Nevada Mountains California.

Giant Sequoias pokok terbesar di dunia dari segi jumlah keseluruhan (secara teknikal, hanya 7 batang Giant Sequoia yang hidup melebihi 42,500 kaki padu (1,200 m3). Mereka membesar dengan ketinggian purata 50 hingga 85 meter (160-279 kaki) dan 6 hingga 8 meter (20 hingga 26 kaki) diameter. Pokok yang pernah direkod ialah 94.8 meter (311 kaki) tinggi dan 17 meter (56 kaki) diameter. Giant Sequoia tertua yang diketahui berdasarkan kiraan cincin berusia 3,500 tahun. Kulit kayu Sequoia adalah berserabut, terkerut, dan mungkin 90 sentimeter (3.0 kaki) tebal di pangkal batang kolumnar. 

Ia memberikan perlindungan kebakaran yang signifikan untuk pokok-pokok. Daunnya malar hijau, penusuk berbentuk 3-6 mm panjang, dan disusun berpilin pada pucuk. Kon benih adalah 4 hingga 7 cm panjang dan matang dalam 18 hingga 20 bulan. Walaupun mereka biasanya kekal hijau dan ditutup sehingga 20 tahun, setiap kon mempunyai 30 hingga 50 skala berpilin diatur dengan beberapa biji pada setiap skala purata di 230 biji setiap kon. Benihnya berwarna perang gelap, 4-5 mm panjang dan 1 mm lebar, dengan 1 mm sayap kuning-coklat yang luas di sepanjang setiap sisi. Beberapa biji ditumpahkan apabila skala kon mengecut semasa cuaca panas di akhir musim panas, tetapi kebanyakan benih dibebaskan apabila kon kering daripada haba kebakaran atau rosak oleh serangga.

Pokok yang berusia sehingga kira-kira 20 tahun boleh menghasilkan pucuk tunggul selepas kecederaan. Sequoia Giant boleh bercambah dari batang apabila batang yang lama patah atau dipotong, terbakar atau rosak, tetapi tidak seperti spesis Sequoia Sempervirens yang matang, pokok-pokoknya tidak bercambah dari tunggul yang dipotong. Pokok muda mula menanggung kon pada usia 12 tahun.

Pada waktu tertentu, pokok besar dijangka akan mempunyai kira-kira 11,000 kon. Bahagian atas mahkota Giant Sequoia yang matang sentiasa menghasilkan banyak kon yang lebih besar daripada bahagian-bahagian kon yang lebih rendah. Sequoia gergasi matang dianggar menyuraikan 300,000-400,000 biji setiap tahun. Benih bersayapnya boleh disebar sehingga 180 m (600 kaki) dari pokok induk.




Pertumbuhan semula jadi Sequoia gergasi adalah terhad kepada kawasan barat Sierra Nevada, California. Sequoias gergasi menghadapi kesukaran membiak di dalam habitat asal mereka (dan jarang sekali membiak dalam penanaman) kerana benih hanya dapat berkembang dengan jayanya di tanah mineral dalam cahaya matahari yang cukup dan bebas daripada tumbuh-tumbuhan yang bersaing. Walaupun benih boleh bercambah dalam humus jarum lembap pada musim bunga, anak benih ini akan mati dalam musim panas. Apabila ditanam sepenuhnya, pokok-pokok biasanya memerlukan air yang banyak dan oleh itu sering tertumpu berhampiran sungai.

Kebakaran Sequoia gergasi juga membawa tinggi udara panas ke dalam kanopi melalui perolakan, yang seterusnya kering dan membuka kon. Ini sekaligus membebaskan benih yang banyak bertepatan dengan keadaan persemaian selepas mengalirkan haba yang optimum. Abu tanah longgar juga boleh bertindak sebagai penutup untuk melindungi benih jatuh dari kerosakan radiasi ultraungu.

Kayu dari Sequoia gergasi matang adalah sangat tahan reput, tetapi ia tidak sesuai untuk pembinaan kerana struktur kayunya berserabut dan rapuh. Dari tahun 1880-an sehingga tahun 1920-an pembalakan berlaku di banyak dusun walaupun pulangan komersial marginal. Oleh kerana pokok ini sangat berat dan rapuh, pembalak sering akan menghancurkan terlebih dahulu kayunya. Pembalak akan menggali parit dan mengisi kayu tersebut dalam parit. Dianggarkan bahawa hanya 50 peratus daripada kayu yang ditebang dari dusun dibawa ke kilang. Kayunya digunakan untuk kayap dan tiang pagar, atau bahkan untuk batang mancis.

Giant Sequoia adalah pokok hiasan yang sangat popular. Kawasan di mana ia berjaya ditanam termasuklah di barat dan selatan Eropah, Barat Laut Pasifik Amerika Utara ke barat daya British Columbia, selatan Amerika Syarikat, tenggara Australia, New Zealand dan tengah-selatan Chile. Ia juga ditanam, walaupun kurang berjaya, di bahagian timur Amerika Utara.


Rujukan : 1. http://treepicturesonline.com/ms/giant_sequoia_tree_pictures.html
               2. http://ngm.nationalgeographic.com/

Tiada ulasan:

Catat Ulasan