24 Jun 2013

Sinopsis Buku (Jun 2013) - Daun Pun Berzikir






                                                Tajuk               : Daun Pun Berzikir
                                                Pengarang       : Taufiqurrahman  Al-Azizy
                                                Penerbit          : PTS LITERA UTAMA
                                                No. Panggilan : 899.2213 ALA

Sebuah novel  islami tentang persoalan kesenjangan ekonomi  antara si kaya dengan si miskin, yang dapat diatasi dengan cara menebarkan cinta. Mengisahkan tentang cinta dan persahabatan, kesederhanaan dan kemewahan, tentang ketulusan dan kepura-puraan dan tentang harga diri dan kehormatan. Sebuah kisah tentang lima orang muda kota yang sedang menjalankan kajian di Desa Gagatan, yang membawa mereka pada petualangan fikiran, hati, dan perasaan, tentang makna cinta dan persahabatan yang sejati. 

Haydar. Seorang pemuda yang baik. Dia tidak mudah berputus asa dan rajin. Tetapi dia tidak memiliki apa-apa. Hanya tinggal di gubuk usang bersama dengan ibunya. Manakala, Shofi seorang gadis ibarat puteri di Desa Gagatan. Rumahnya bagaikan istana. Jauh berbeza dengan gubuk usang tempat Haydar berteduh. Mana mungkin pipit dapat terbang sama dengan si enggang. Tapi hati tidak memandang itu semua. Di hati Shofi, hanya tertulis nama Haydar. Dalam pada itu, datang seorang pemuda dari kota yang bernama Bramantyo. Penampilannya selalu mempesona banyak orang yang melihatnya. Wajahnya tampan dan berbadan tinggi dan tegap, serta anak orang berada.

Perjalanan pencarian cinta yang panjang telah dilalui oleh Bram. Jiwa, harta dan air mata telah dikorbankan. Namun, hanya cinta kepada sang Rabb-lah yang dapat merobohkan hati kekasih yang beku. Sesungguhnya, cinta kepada-Nya jauh di atas segala cinta dunia. Dapatkan Bram memiliki cinta Shofi?

Tiada ulasan:

Catat Ulasan