25 Ogos 2022

Artikel Menarik - Patuhi 10 etika siber elak jadi mangsa 'scammer'

Kes seorang pakar perubatan hilang lebih RM10,000 daripada akaun bank seperti didedahkan media, beberapa hari lalu, adalah antara sekian banyak pelbagai jenis penipuan membabitkan hingga ratusan ribu dan jutaan ringgit.

Dalam kebanyakan kes, wang berkenaan tidak diperoleh semula, malah mangsa mengalami trauma selepas melihat hasil penat lelah mereka lesap akibat modus operandi 'scammer.'

Polis Diraja Malaysia (PDRM) merekodkan lebih 71,000 kes jenayah komersial antara 2020 hingga Mei tahun ini dengan 68 peratus berpunca penipuan dalam talian dengan kerugian lebih RM5.2 bilion.

Selain pengguatkuasaan undang-undang ketat terhadap penjenayah, langkah pencegahan juga perlu diambil pengguna sendiri. Cara mengenal ciri-ciri 'scam' perlu diketahui dan diamalkan setiap orang.

Antara petanda amaran sepatutnya menjadi 'isyarat awas' ialah alamat e-mel meragukan yang menawarkan ganjaran keuntungan segera atau berganda dan kemenangan cabutan bertuah, selain pemanggil menggunakan telefon bimbit serta mendakwa sebagai wakil pihak berwajib, syarikat terkenal atau ejen penghantar barang.

Bagi pengguna telefon pintar, mereka juga perlu berhati-hati dengan mesej menyarankan muat turun aplikasi tanpa melalui PlayStore atau App Store dan aplikasi itu pula meminta kebenaran membaca dan menghantar khidmat pesanan ringkas (SMS) bagi pihak pengguna.

Begitu juga panggilan rawak bersama ucapan tahniah sebagai pemenang pertandingan yang tidak pernah disertai atau pemanggil memerlukan pengguna memberi pengesahan data peribadi seperti alamat, nombor telefon, nombor kad pengenalan dan kadangkala nombor akaun serta kad kredit berserta tiga digit di belakang kad debit/kredit (CVV).

Elemen permainan psikologi

Apapun cirinya, ia banyak menggunakan elemen permainan psikologi kerana panggilan telefon sangat efektif mencetuskan perasaan ingin tahu, gembira, risau, panik dan cemas hingga pengguna bertindak segera tanpa berfikir panjang. Semua tanda ini sepatutnya sudah cukup menjadi 'bendera merah' untuk menamatkan panggilan serta-merta.

Bagaimanapun, ada juga kes berkait perlanggaran undang-undang atau kompromi data peribadi hingga pemanggil dapat memberikan secara tepat nombor kad pengenalan.

Contohnya, pada 12 Jun lalu pihak berkuasa menutup laman web dikatakan mengandungi jutaan data peribadi kepunyaan rakyat Malaysia, namun dalam tempoh beberapa jam sahaja, berkemungkinan banyak pihak sudah mengakses atau memuat turun data.

Laporan daripada PwC's Global Economic Crime and Fraud Survey 2022 juga menyatakan syarikat turut 'diserang' untuk mendapatkan komoditi berharga daripada pangkalan data mereka.

Penipuan menggunakan platform digital dinyatakan semakin meningkat antara 2018 hingga 2022.

Walaupun kebanyakan serangan digital kebanyakannya berasal dari luar, terdapat juga serangan melalui pakatan sulit antara penyerang dari luar dengan pihak dalaman syarikat.

Pihak polis tidak mempunyai kawalan ke atas pangkalan data kerajaan atau syarikat peribadi, malah mereka juga menghadapi kesukaran menyiasat pelbagai kes penipuan.

Oleh itu, kita sendiri perlu menjaga keselamatan transaksi agar peluang penipuan itu dapat dielakkan pada peringkat akar umbi dengan mengambil beberapa langkah berhati-hati.

Semak e-mel jika kelihatan pelik

Pertama, semak e-mel diterima daripada pihak mengaku sebagai bank, polis, Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN) atau mahkamah yang jika kelihatan pelik dan tidak berakhir dengan gov.my atau com.my, sebaik-baiknya e-mel itu dipadamkan sahaja.

Kedua, abaikan sekiranya e-mel itu meminta pengesahan nama pengguna dan kata laluan kerana pihak bank atau pihak berkuasa tidak akan berbuat demikian.

Ketiga, fakta mudah tetapi sering memerangkap pengguna yang perlu sentiasa diingati adalah pihak berkuasa tidak akan menghubungi kita melalui telefon peribadi atau e-mel melainkan diberitahu terlebih dahulu melalui writ saman atau surat-menyurat berkenaan sesuatu kes.

Keempat, sekiranya menerima pakej dengan transaksi tunai semasa serahan (COD), penerima boleh boleh memberitahu penghantar untuk menunggu hingga maklumat disahkan terlebih dahulu atau meminta penghantar berkenaan datang kemudian selepas penerima berada di lokasi.

Kelima, sebarang panggilan 'berita baik' seperti cabutan bertuah perlu diselidik dahulu, termasuk masa dan ketika kita menyertai cabutan atau pertandingan berkenaan. Siasat dan bertanya sebanyak mungkin mengenai butiran berkenaan kerana penipu biasanya akan mengikut skrip disediakan, sekali gus tidak mempunyai maklumat terperinci.

Keenam, sekiranya menerima mesej daripada rakan kononnya terkandas di lapangan terbang atau negara asing dan memerlukan wang segera, kita boleh menghubunginya dan bertanya khabar mengenai permintaan wang itu sekiranya rakan rapat. Namun, jika rakan jauh yang jarang berhubung, kita boleh bertanya lebih lanjut dengan rakan yang lain atau mengabaikan mesej berkenaan.

Ketujuh, sekiranya kita menerima tawaran pelaburan memberi pulangan menarik, pengguna dinasihatkan menyiasat lebih lanjut mengenai syarikat berkenaan sebelum melabur, termasuk memeriksa senarai syarikat pelaburan berdaftar di negara ini di laman sesawang Suruhanjaya Sekuriti (SC).

Hal itu juga boleh dirujuk dengan badan pengawalseliaan lain seperti Bank Negara dan Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM) untuk mengesahkan status syarikat menerima deposit.

Kelapan, pengguna dinasihatkan untuk mengabaikan mesej meminta untuk mengimbas kod QR, menekan link atau memuat turun aplikasi, walaupun digula-gulakan hadiah atau barangan menarik. Tindakan itu boleh menyebabkan kandungan mesej peribadi pengguna boleh dibaca.

Kesembilan, dokumen dan rekod peribadi serta kata laluan perlu disimpan di tempat selamat, bukan di tempat yang mudah dicapai orang lain.

Akhirnya, simpan rekod secara tersusun seperti pertandingan disertai termasuk tarikh pertandingan, penganjur dan data diberikan serta hadiah utama ditawarkan supaya tidak terpedaya dengan sebarang panggilan pemenang hadiah atau cabutan bertuah.

Penulis adalah Pensyarah Kanan School of Business, Asia Pacific University of Technology & Innovation (APU)

SUMBER: Nadiah Suki (Berita Harian)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan