20 Februari 2014

Artikel Menarik (Februari 2014) - Prinsip Memulakan Senaman


 

Mulakan senaman dengan tahap aktiviti yang boleh memanfaatkan dan bukan mendera atau menghukum tubuh. Lakukan secara berperingkat atau berkadar dari segi masa senaman atau tenaga yang dikeluarkan untuk meningkatkan tahap kecergasan.

Tidak perlu memaksa diri meningkatkan kecekapan jantung, paru-paru dan otot. Caranya ialah cukup sekadar menyebabkan badan berpeluh, mengah sedikit dan jantung berdegup lebih laju. Ketika berjoging atau berjalan, rentak kelajuan tidak harus hingga menyebabkan anda tidak boleh bercakap.

Katakan anda berjoging bersama isteri atau suami, anda masih boleh berbual dengan pasangan di sebelah. Sesetengah orang mempunyai tahap kecergasan yang teruk dan terpaksa berhenti berulang kali untuk mengatasi kepenatan atau mendapatkan semula kekuatan. Tidak mengapa, lakukan mengikut kemampuan. Sekali lagi, jangan mendera diri anda.

Secara perlahan-lahan yang mungkin mengambil masa beberapa minggu, anda akan mendapati anda boleh berjoging bagi tempoh lebih lama atau jarak lebih jauh tanpa perlu berehat seperti peringkat awal dulu.

Kepentingan Berehat

Memang benar setiap sesi senaman perlu dilakukan secara berterusan, iaitu sekurang-kurangnya 20 minit. Bagaimanapun, jangan memaksa diri untuk terus bersenam apabila berasa tubuh tidak berupaya.

Jika dikerah terlalu kuat, antara kesan buruk yang dialami ialah ada anggota tubuh cedera atau berasa terlalu tegang dan sakit menyebabkan tidak boleh bersenam selama beberapa hari. Akhirnya semangat untuk bersenam terus berkubur. Sesiapa yang mempunyai jangkitan dinasihat untuk tidak bersenam bagi mengelakkan sebarang masalah.




Petua Bersenam

Tetapkan sasaran untuk bersenam sebanyak tiga kali seminggu dengan setiap sesi antara 20 hingga 30 minit. Apabila berjaya mencapai tahap kecergasan dikehendaki, teruskan bersenam supaya kecergasan berkekalan.

Bagaimanapun, tahap kecergasan akan merosot jika tidak dipertahankan. Dua atau tiga hari tidak bersenam tidak akan menjejaskan kekuatan itu, tetapi dua atau tiga bulan menyepikan diri akan menyebabkan tahap kecergasan turun mendadak. Bersenam perlu dijadikan gaya hidup seolah-olah ada sesuatu yang kurang apabila tidak bersenam setiap minggu.

 Pemeriksaan Doktor Sebelum Bersenam

Kebanyakan orang tidak perlu berjumpa doktor sebelum bersenam. Keadaan berbeza jika anda mempunyai penyakit tertentu dan mahu bersenam. Sebagai langkah pencegahan, dapatkan pandangan doktor yang akan menentukan aktiviti yang dilakukan tidak memudaratkan diri anda.

Anda perlu mendapatkan nasihat doktor apabila faktor di bawah terdapat pada diri anda:

1. Berumur melebihi 60 tahun.
2. Melebihi 35 tahun dan tahap kecergasan sangat teruk.
3. Menghadapi masalah obesiti.
4. Perokok.
5. Mempunyai sejarah tekanan darah tinggi, penyakit jantung, diabetes atau sebarang masalah   kesihatan lain.
6. Mempunyai sejarah keluarga menghidap penyakit jantung sebelum berumur 50 tahun.

Simptom Yang Perlu Diawasi Apabila Bersenam

Jantung

Simptom - Sakit di dada, leher, rahang atau lengan. Rasa berdebar, kesukaran bernafas yang teruk, pening, sakit kepala ringan dan berasa hendak pitam.

Tindakan - Berhenti bersenam. Jumpa doktor untuk pemeriksaan secepat mungkin.

Sendi

Simptom - Sakit, ketegangan dan bengkak.
Tindakan - Permudahkan tahap senaman dan letakkan pelapik kaki dalam kasut.

Otot

Simptom - Sakit dan ketegangan
Tindakan - Lakukan aktiviti memanaskan dan menyejukkan badan. Permudahkan tahap senaman dan peruntukkan masa untuk otot berehat sebelum meneruskan sesi senaman berikut.

Buah Pinggang

Simptom - Air kencing berdarah
Tindakan - Jumpa doktor yang mungkin menasihat supaya mengurangkan jarak larian. Jika keadaan air kencing tidak berubah atau simptom lain timbul, pemeriksaan teliti diperlukan.

Usus

Simptom - Cirit-birit atau darah dan lendir dalam najis.
Tindakan - Jumpa doktor. Kurangkan jarak larian.


Sumber: Berita Minggu 14.1.2007

Tiada ulasan:

Catat Ulasan