14 Mac 2023

Pencipta Bersiri 81 Tahun Membangunkan Proses Pengilangan menggunakan Plastik yang "Tidak boleh dikitar semula"

BELLA VISTA, ARKANSAS, AMERIKA SYARIKAT, 2 Mac 2023 /EINPresswire.com/ -- Apabila Larry Robertson, Ketua Pegawai Eksekutif AON Invent, di Bella Vista Arkansas, meminta pembina rumah NW Arkansas, Devon Ross, untuk menilai alternatif papan lapis yang diperbuat daripada "plastik sampah", Ross bertanya, "Bagaimana ia tahan pada paku, skru dan staples bumbung?" "Kami tidak tahu", Robertson mengakui. "Mengapa anda tidak memberitahu kami", menyerahkan kepada Ross sampel bahan, yang dipanggil "Pcore"(pee-core).

Ross meninggalkan sampel itu dan kembali beberapa hari kemudian, selepas meletakkan sampel Pcore melalui langkah-langkah, merakamnya penuh dengan paku dan skru, dan mensimulasikan beberapa kitaran bumbung, tear-off dan pengubahsuaian. Dia kemudian memberitahu Robertson, "Barang ini lebih baik daripada OSB (Oriented Strand Board: diperbuat daripada serpihan kayu) kerana ia tidak "meletup" di bahagian belakang. Apabila mengikat kayap ke bumbung OBS, serpihan kayu akan pecah di bahagian bertentangan papan dan menghujani di dalam loteng. Bahan plastik ini tidak melakukan itu", menurut Ross, "Dan ia menghapuskan potensi kerosakan air daripada hujan, apabila membingkai rumah". Kemudian Ross, pemilik Signature Builders, LLC, di Centerton Arkansas, terus berkata, "Saya ingin membina rumah daripada bahan ini, tetapi saya bukan hanya mahu menjadi pelanggan, saya mahu melabur dalam barangan ini.”


"Pcore" bermaksud "Plastic Core of Recycled Everything" adalah cetusan idea seorang pencipta dan jurutera bersiri, pesara berusia 81 tahun, yang memegang lebih daripada dua dozen paten untuk inovasi, di General Electric, A.O. Smith, dan Sistem Kuasa Kohler. Dua tahun lalu, pencipta, (yang ingin kekal tanpa nama) mendekati AON Invent dengan idea yang dia percaya boleh menyelesaikan masalah sisa plastik dunia.

Selepas beberapa bulan bekerjasama, beberapa siri paten telah difailkan untuk proses dan kaedah pembuatan, barangan lembaran tahan lama dan bahan daripada sisa plastik yang tidak diisih. Ujian awal telah menunjukkan Pcore lebih kuat dan lebih tahan lama dalam beberapa aplikasi, berbanding produk kayu tradisional. Proses pembuatannya menggunakan semua jenis plastik, termasuk yang sebelum ini diklasifikasikan sebagai tidak boleh dikitar semula, seperti Expanded Polystyrene (EPS), digunakan untuk membuat pembungkusan kacang tanah.

Apabila harta intelek telah difailkan, Robertson menghubungi Collin Muldoon, Naib Presiden Ecotech International, di Fayetteville, Arkansas yang berdekatan, merasakan mereka akan menjadi rakan kongsi yang ideal untuk mengeluarkan Pcore di bawah lesen. "Ecotech," ialah bahagian Olivet International, pembekal utama produk pengguna plastik untuk Walmart dan Target, yang mengkhusus dalam bagasi, produk haiwan peliharaan, automotif dan produk bayi, yang kebanyakannya dibuat dengan plastik kitar semula.

Menurut laman web Ecotech, hanya 9% daripada plastik dunia sedang dikitar semula. Selebihnya dihantar ke tapak pelupusan sampah, dibakar, atau lebih teruk lagi, dibiarkan untuk dikumpulkan di dasar sungai dan lautan kita. Ini sebahagian besarnya disebabkan oleh kos dan kerumitan menyusun plastik pasca pengguna. Memandangkan proses pembuatan Pcore menghapuskan keperluan untuk pengisihan, komuniti NW Arkansas boleh menjadi yang pertama menyediakan penyelesaian kitar semula untuk plastik pasca pengguna dengan menghapuskannya daripada deposit masa depan di tapak pelupusan sampahnya.


Walaupun aplikasi yang paling jelas untuk Pcore mungkin sebagai alternatif kepada produk kayu yang digunakan dalam pembinaan kediaman dan komersial, maklum balas awal menunjukkan bahawa pembinaan mungkin hanya permulaan. Aplikasinya sedang diterokai untuk industri perabot dan marin.

Syarikat yang berminat untuk meneroka aplikasi berpotensi lain untuk Pcore dan mereka yang berminat dalam pengedarannya, harus menghubungi AON Invent di info@aoninvent.com atau menghubungi 479-855-6699, atau e-mel Collin Muldoon di Ecotech International: collin@ecotechintl.com untuk maklumat lanjut .

SUMBER: https://www.einnews.com/pr_news/617394787/81-year-old-serial-inventor-develops-manufacturing-process-using-non-recyclable-unsorted-plastics


Tiada ulasan:

Catat Ulasan