03 Februari 2023

Berikut adalah 2023, seperti yang diramal oleh pakar pada 1923


Lupakan kereta terbang. Apabila saintis dan ahli sosiologi pada tahun 1923 meramal rupa kehidupan dalam seratus tahun, mereka menfokuskan lebih kepada lelaki berambut kerinting, empat jam hari bekerja, orang berusia 300 tahun dan "telefon radio bersaiz jam tangan."

Menurut Paul Fairie, seorang penyelidik dan pengajar di University of Calgary, penyusun keratan akhbar ramalan pakar-pakar 2023 dalam Twitter thread yang sedang viral.

“Di dalam ramalan 2023, di mana pelbagai jenis pesawat terbang di langit, kita tidak memulakan hari dengan membaca tetapi dengan mendengar berita dunia kerana surat khabar tidak lagi berada di pasaran lebih dari setengah abad yang lepas,” tulisan sebuah surat khabar.

Fairie memberitahu NPR melalui e-mel bahawa dia minat melihat surat khabar lama, pertamanya untuk projek sekolah rendah (mengenai mikrofik), kemudiannya sebagai pelajar Ph.D. dan kini dalam waktu lapangnya.

“Saya telah berkongsi keratan koleksi bertema di Twitter sejak musim panas lepas, dan saya seronok melihat apa yang difikirkan manusia tentang tahun 2023, 100 tahun yang lepas,” tulisnya. “Mencari maklumat di dalam arkib adalah hobi yang menyeronokkan – saya rasa agak santai membaca pemikiran manusia beberapa dekad yang lalu.”

Dia juga berpendapat bahawa kebanyakan ramalan berabad lamanya ini adalah mengenai perkara yang dibimbangi oleh manusia pada masa itu dan yang masih menjadi punca kebimbangan bagi sesetengah manusia kini.

Sebagai contoh, ramalan mengenai lelaki yang menggulung rambut mereka berpunca daripada “kebimbangan umum tentang apa sahaja yang mencabar norma jantina”, manakala bekerja empat jam sehari adalah sebahagian daripada perbualan utama iaitu automasi yang dijanjikan.

Sesetengah ramalan terbukti lebih tepat berbanding yang lain (berskala gelongsor antara jam tangan pintar dan telepati). Fairie berkata pengambilan besarnya adalah "hanya bersikap sederhana mrngenai kepastian ramalan satu abad yang akan datang."

"Jika ada satu perkara yang saya pelajari daripada penyusunan ini," tulisnya, "iaitu saya sama sekali tidak tahu apakah yang akan terjadi satu abad dari sekarang."

Berikut ialah pilihan ramalan — yang ditapis sebaiknya — 2023 yang dia temui, dan cara ramalan itu berlaku.


Kemajuan dalam kesihatan dan kecantikan

Beberapa ahli nujum menggambarkan dunia yang penuh dengan orang yang lebih sihat dan lebih cantik (walaupun hanya satu idea yang mengaitkan kedua-dua idea itu).

Seorang penulis meramalkan pembasmian kanser, turbekulosis, kelumpuhan bayi (juga dikenali sebagai polio), locomotor ataxia dan leprosy.

Seorang lagi menulis tajuk “Fewer Doctors and Present Diseases Unknown, All People Beautiful (Kekurangan Doktor dan Penyakit yang Tidak Dikenal Pasti; Semua Manusia Cantik).”

“Pertandingan ratu cantik tidak lagi dijalankan kerana terlampau ramai orang yang cantik menjadikannya mustahil untuk memilih pemenang,” sambung mereka. “Perkara yang sama akan berlaku kepada pertandingan bayi comel.”

Ada yang memberi tumpuan kepada gaya dandanan peribadi dan trend gaya yang membentuk standard kecantikan itu sendiri.

Seorang ahli antropologi, dilaporkan mahir dalam trend maskulin dan feminin, mengisytiharkan "keriting untuk lelaki menjelang 2023." Ramalan yang sama muncul dalam Savannah News, yang juga meramalkan bahawa wanita "mungkin" akan mencukur kepala mereka. “Anak dara juga mungkin menyatakan bahawa menghitamkan gigi mereka adalah style,” tambahnya. “Cantik tak kami?”


Hidup lebih lama dan bekerja lebih bijak

Sesetengah surat khabar meramalkan orang awam akan hidup lebih lama pada 2023, jumlah tahun berbeza mengikut siapa yang anda tanya.

Seseorang berkata purata jangka hayat boleh mencecah 100 tahun, manakala individu lain berkata boleh mencapai 150 ke 200 tahun. Seorang lagi memetik saintis yang mengatakan purata adalah 300 tahun.

“Perubahan yang ketara,” kata sebuah artikel. “Kami hari ini telah menjalani hidup selama itu sekurang-kurangnya sekali sebulan.”

Untuk konteks, jangkaan hayat seseorang yang dilahirkan di A.S. menurun tahun lepas kepada 76.4 tahun – paling singkat dalam tempoh dua dekad.

Merujuk pandangan optimis yang lain, ahli matematik dan jurutera elektrik Charles Steinmetz meramalkan bahawa orang ramai akan menghabiskan lebih sedikit masa bekerja ("No More Hard Work By 2023! (Tiada Kerja Keras Lagi Menjelang 2023!)" tajuk berita itu).

Steinmetz percaya "masanya akan tiba apabila tidak akan ada kesusahan yang lama dan orang akan bekerja tidak lebih daripada empat jam sehari, disebabkan kerja elektrik," akhbar itu mengisytiharkan, sambil menambah bahawa dalam visinya "setiap bandar akan menjadi 'bandar tanpa noda.' "

Dan di manakah sebenarnya semua orang ini akan menghabiskan hidup mereka (panjang dan santai)?

Beberapa penerbitan menyatakan bahawa kemajuan teknologi dan perindustrian akan menjadikan lebih banyak bahagian Amerika Utara lebih mudah didiami, menganggarkan populasi A.S. pada 300 juta dan Kanada pada 100 juta pada 2023.

Ya dan tidak: Anggaran terkini daripada Worldometer meletakkan populasi A.S. pada 335 juta dan Kanada lebih daripada 38 juta.


Gizmos, peralatan elektronik dan inovasi lain

Sememangnya, terdapat juga kemajuan yang diimpikan dalam sains, teknologi, pengangkutan, komunikasi dan bidang lain.

Pertama, produk: Seorang penulis mencadangkan bahawa orang ramai akan memakai "cosies buah pinggang," yang mereka bandingkan dengan teapot cozies untuk organ dalaman seseorang. Seorang lagi berpendapat bahawa perkakas dan kediaman akan dibuat sebahagian besarnya daripada "pulpa dan simen."

Seterusnya, penerbangan: Perintis penerbangan Glenn Curtiss meramalkan bahawa menjelang 2023 "petrol sebagai kuasa motif akan digantikan dengan radio, dan langit akan dipenuhi dengan pelbagai pesawat yang terbang melalui laluan yang jelas," yang dianggap oleh Minneapolis Journal sebagai "ramalan yang menarik."

Di samping itu, pembukaan "Polar airline" baharu disambut gembira kerana membolehkan penerbangan dari Chicago ke Hamburg — melalui Kutub Utara — dalam masa 18 jam sahaja (berbanding dengan kira-kira 13 jam kebanyakan penerbangan terus mengambil masa kini).

Terdapat juga keterujaan yang besar tentang prospek komunikasi tanpa wayar dan tanpa kertas.

Seorang penulis membayangkan dunia di mana Pittsburgh dan London menerima pesanan "filem bercakap" daripada pedagang di Peking, dan "pengirim barang 1,000 batu sejam" menghantar barang sebelum matahari terbenam.

"Telefon radio bersaiz jam tangan akan memastikan semua orang berkomunikasi dengan hujung bumi," tambah mereka, memukul paku di kepala.

Archibald Low — saintis dan pengarang British yang mencipta versi awal TV dan drone pertama, antara lain — menulis bahawa "perang 2023 secara semula jadi akan menjadi perang tanpa wayar," terima kasih kepada "telefon tanpa wayar, penglihatan, haba, kuasa dan tulisan."

Dia melakukan langkah kehadapan lagi, menurut satu akaun akhbar:

"Profesor Low menyimpulkan bahawa kemungkinan apabila tamadun telah maju satu abad lagi, telepati mental akan wujud dalam embrio, dan akan membentuk kaedah komunikasi yang sangat berguna."

Low, seorang "futurologist" yang dihormati pada zamannya, membuat banyak lagi — dan lebih tepat — ramalan tentang abad ke-21.

Ia termasuk kebangkitan telefon pintar dan imlak, gedung serbaneka kontemporari, internet dan, boleh dikatakan, fenomena TV British Strictly Come Dancing.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan