KUALA TERENGGANU: Seni menghias
fabrik dengan kepingan emas atau dikenali sebagai seni telepuk pada dahulunya
mendapat tempat dalam masyarakat terutama 'golongan istana’, namun kini semakin
dilupakan.
Ia berikutan
kekurangan permintaan, malah mereka yang mencebur diri dalam bidang ini juga
sangat terhad - mengakibatkan tradisi nenek moyang ini berisiko untuk lenyap
selamanya.
Suatu ketika
dahulu, fabrik tradisional yang menjadi lambang kemegahan Melayu Nusantara
dipercayai dibawa oleh pedagang-pedagang Bugis dari Sulawesi, Indonesia.
Seni ini melibatkan
proses menekap motif menggunakan cop atau cap ukiran kayu yang bergam ke atas
pelbagai fabrik seperti kain tenung benang halus, songket, sebelum dilekatkan
kertas emas di atasnya.
Kesenian telepuk
turut terkenal di negara-negara seperti China, India dan Jepun namun di sana
dikenali sebagai hiasan emas pada fabrik atau kain prada.
Menurut artisan
telepuk, Mohd Azwarin Ahmed, pakaian tradisional ini pada dahulunya digunakan
untuk majlis rasmi di istana namun jelasnya ia kini boleh dipakai oleh
masyarakat biasa.
“Pada zaman
larangan itu tidak terpakai. Cuma mungkin nak masuk ke istana tidak sesuai bagi
masyarakat kerana ia dikhaskan untuk kerabat.
“Itu juga jadi
faktor mengapa ia tidak dapat sambutan selain artisan yang hanya 2-3 orang
sahaja menyebabkan ia mungkin ditelan zaman,” katanya ketika ditemu bual Astro
AWANI.
Selain daripada
dibuat untuk pakaian, seni elepuk juga digunakan pada tanjak, samping dan juga
selendang.
Faktor harga juga
merupakan seni tradisi ini semakin tidak mendapat tempat kerana ia menggunakan
kepingan emas tulen dibawa dari negara jiran.
Namun kain telepuk
ini diyakini boleh bertahan untuk ratusan tahun tetapi sangat sensitif dan
tidak boleh dibasuh, cukup sekadar diasap dengan wangian.
Jelas Mohd Azwarin,
sekiranya tiada inisiatif untuk memartabatkan kembali seni telepuk ini, maka ia
akan luput ditelan zaman.
“Jika dahulu
kesenian tradisional ia dipayungi oleh institusi diraja. Istana akan memelihara
kesenian, fabrik, senibina. Saya berharap agar institusi diraja dapat
memperkasakan kembali kesenian lama ini.
“Melalui ini
artisan dapat berpayung selain galakan untuk institusi kerajaan dan NGO untuk
turut sama membantu dari sudut promosi, kewangan dan kemahiran untuk kita
pastikan ia terus dikenali masyarakat,” dakwanya.
Beliau juga berharap agar generasi kini terus membuat kajian dan mempelajari karya seni agung telepuk ini.
SUMBER: Astro Awani
Tiada ulasan:
Catat Ulasan