03 Jun 2014

Artikel Menarik (Jun 2014) - Aelita Andre Pelukis Abstrak Termuda Di Dunia




Apa yang terbayang , ketika kita melihat kanak-kanak yang berumur lima tahun ? Pastinya , kelucuan mereka . Namun , berbeza dengan anak kecil yang satu ini, kerana kanak-kanak ini telah menjadi pelukis abstrak profesional ?


Percaya atau tidak , hal tersebut dialami oleh anak usia empat tahun bernama Aelita Andre . Anak lucu yang berasal dari Melbourne , Australia ini bahkan memulakan melukis sewaktu usia 11 bulan . Hobinya ini semakin menjadi - jadi ketika umur dua tahun ia mengadakan pameran lukisan pertamanya di bandar kelahirannya .

Ternyata kepakarannya tersebut dilirik para pengkritik seni . Buktinya , ia digelar " seniman lukisan abstrak profesional " di usia yang sangat muda . Kononnya , hasil lukisannya disamakan dengan pelukis ternama Jackson Pollock dan Pablo Picasso . Aelita bahkan akan menggelar pameran lukisan profesional bulan Jun 2012 di Bandar New York , Amerika Syarikat .


Yang lebih mengejutkan lagi adalah harga lukisan yang dibuat Aelita . Harganya yang paling murah terjual sekitar 47 juta rupiah , sedangkan yang termahal boleh mencapai 1.6 bilion ringgit . Khabarnya , ini melebihi harga karya pelukis profesional dunia lain saat ini .

Kini , ia dinobatkan sebagai pelukis abstrak profesional termuda di dunia . Karya - karyanya saat ini tengah dibicarakan di kalangan media antarabangsa .

Tiada ulasan:

Catat Ulasan